Isu-Isu Yang Timbul Dalam Kaunseling Kerjaya
Ditulis oleh: Asmaul Husna Bin Majuan
Pengenalan
Kerjaya sepatutnya sesuatu yang dekat di
jiwa, disukai. Namun sering kali yang berlaku kepada sesetengah pekerja datang
ke tempat kerja seperti terpaksa, sentiasa mengharapkan setiap hari adalah hari
Ahad. Pelbagai perkara menyumbang terhadap senario ini. Salah satunya adalah
prospek kerjaya itu sendiri. Ini kerana setiap orang sentiasa inginkan kemajuan
dalam kehidupan mereka. Ini bersesuaian dengan Teori Maslow mengatakan setiap
manusia sentiasa inginkan sesuatu yang lebih baik selepas mencapai kemajuan
dalam satu peringkat kehidupan. Perkara seperti ini sudah pastinya menyumbang
kepada beberapa lagi isu dalam kaunseling kerjaya terutamanya. Pemilihan
kerjaya yang sesuai dengan minat dan kemampuan diri sangat penting untuk
menjamin sesuatu pekerjaan berkualiti dan mampu berkekalan.
Kerjaya bermaksud perkembangan dan
kemajuan seseorang dari segi pekerjaan. Kerjaya juga merujuk kepada pengajian
seseorang dan peranan sepanjang hayat mereka. Visi kerjaya ini menjadikan ianya
jelas bahawa seseorang individu itu boleh maju melalui kerjaya mereka secara
berterusan. Menurut Sharf (1997), yang menyatakan kerjaya merujuk kepada
bagaimana individu tersebur melihat diri mereka dan hubungannya dengan apa yang
mereka lakukan.
Apa itu kaunseling kerjaya?
Brown dan Brooks (1991) mendefinisikan
kaunseling kerjaya sebagai satu proses bimbingan dan tunjuk ajar kepada klien
untuk memilih pekerjaan yang sesuai, menyesuaikan diri dengan kerjaya yang
dipilih dan maju dalam kerjaya berkenaan.
Kaunseling kerjaya juga merupakan proses
menolong yang memfokuskan kepada kesedaran
kendiri, minat, sikap yang melibatkan individu terlatih dan berlesen
(Myrick, 1997, p.3)
Berdasarkan definisi kaunseling kerjaya,
dapatlah dibuat kesimpulan bahawa kaunseling kerjaya adalah untuk individu yang
mengalami masalah dalam pemilihan kerjaya, penyesuaian kerjaya, perkembangan
kerjaya, minat, serta tidak tahu bagaimana untuk menyesuaikan diri dengan
kerjaya yang telah dipilih.
Isu-Isu
Berkaitan Kaunseling Kerjaya
Perkembangan arus globalisasi dan ledakan
teknologi maklumat (ICT) membawa impak yang besar dalam kehidupan seharian.
Bahkan ia juga membawa perubahan yang pantas dalam sektor sumber manusia
(Chinien, 2003). Disamping dalam mengejar negara berpendapatan tinggi dan maju,
tidak hairanlah sekiranya timbul isu-isu yang berkaitan kaunseling kerjaya
umumnya.
Antara isu-isu yang sering dikaitkan
dengan kaunseling kerjaya seperti masalah dalam membuat keputusan untuk memilih
kerjaya yang sesuai dengan setting yang diinginkan dan tidak mampu untuk
membuat pemilihan yang sesuai dengan kemampuan dan kelayakan diri serta dilema
dalam menentukan jawapan yang sesuai. Hal ini berlaku disebabkan pelbagai
faktor sehingga seseorang itu menjadi
buntu dalam menyelesaikan masalah dalam bidang kerjaya ini. Masalah
dalam membuat keputusan untuk memilih kerjaya disebabkan pelbagai faktor
dalaman dan luaran seseorang. Oleh itu, dalam kaunseling kerjaya memainkan
peranan yang sangat penting dalam membantu klien menyelesaikan masalah yang
dihadapi. Dalam isu pemilihan kerjaya yang sesuai dengan klien, mereka sering
kali keliru untuk membuat keputusan yang sesuai dengan kemampuan dan kelayakan
mereka. Kaunselor sepatutnya peka dengan keadaan ini bagi mengelakkan klien
daripada terus dilema dalam membuat keputusan sehingga mereka melepaskan
peluang yang patutnya mereka perolehi.
Selain itu, kebanyakan negara maju
disamping seiring dengan arus globalisasi lebih mengutamakan pekerja yang mahir
dan berpengalaman bekerja sahaja dan sering menggunakan robot-robot untuk
melakukan tugasan. Hal ini turut menyumbang kepada kerisauan terhadap anak
remaja dalam mendapatkan kerjaya. Goodman & Hoppin (2007) pula menegaskan
bahawa dunia pekerjaan kini telah berubah. Ini adalah disebabkan oleh
peningkatan globalisasi ekonomi, permintaan pasaran dan juga perubahan
teknologi semasa yang menyebabkan penggunaan sumber tenaga manusia sudah tidak diperlukan
lagi. Seperti yang sedia maklum, ramai lepasan IPTA yang dikeluarkan sertiap
tahun tetapi tidak mengisi kekosongan jawatan terdapat dibeberapa cawangan. Hal
ini kerana majikan tidak hanya mementingkan kemahiran teknikal atau hard skill
sahaja tetapi juga kepada kemahiran generik atau soft skill agar pekerja mereka
dapat menyesuaikan diri dengan semua jenis pekerjaan dan dalam masa yang sama
memiliki multi skill.
Antara isu lain yang timbul juga adalah
berpunca daripada seseorang itu sendiri, sebagai contoh seorang graduasi telah
menceburi bidang yang tidak digemari dan mempelajari sesuatu yang tidak
diminati semasa di IPTA. Selain itu, punca kepada pengangguran siswazah adalah
graduan yang dihasilkan tidak matang dalam hal-hal kerjaya. Hal ini seperti tidak
tahu bagaimana untuk menulis resume yang mantap, lemah dalam membuat persediaan
temu duga, tidak dapat membuat keputusan yang tepat, kurang maklumat tentang
diri dan kerjaya, tiada kepastian tentang kerjaya yang dipilih, kurang minat
untuk merancang serta tidak mampu menyelesaikan masalah.
Dengan itu, unit bimbingan dan kaunseling
harus bertindak sebagai pemudah cara pelajar perlu menekankan aspek pemberian
maklumat dan kerjaya kepada pelajar agar mereka tidak berada dalam situasi yang
keliru. Kajian Perrone, Sedlack & Alexander (2001) menyatakan bahawa para
pelajar lebih suka berdiam diri daripada meminta bantuan dan pandangan daripada
para kaunselor akademik mahupun kaunselor kerjaya. Perkara ini perlu diambil
perhatian yang tinggi bagi mewujudkan satu suasana yang dapat meraikan
kepelbagaian keperluan para pelajar.
Pada masa kini, semakin ramai para pelajar
yang keliru dengan minat mereka. Bahkan terdapat para pelajar yang tidak tahu
peluang kerjaya bagi kursus yang mereka sedang duduki. Masalah pemilihan bidang
kerjaya ini banyak dipengaruhi oleh pelbagai faktor. Faktor seperti minat dan
kebolehan seseorang pelajar dapat menentukan hala tuju kerjaya mereka (Zanzali
& Rahmat, 2010). Justeru itu, kaunselor kerjaya memainkan peranan yang
penting dalam memberi petunjuk dan pengetahuan berkenaan dengan bidang akademik
dan pekerjaan kepada pelajar supaya mereka tidak silap dalam membuat pemilihan
kerjaya mereka.
Ulasan
Isu Dari Perspektif Teori Kaunseling Kerjaya
Menurut Greene (1991), teori merupakan
satu konsep logic yang dapat menyediakan pemahaman asas untuk membentuk
kerangka kerja dalam meneliti sesuatu feomena dan menyediakan prinsip yang
komprehensif lagi ringkas untuk menerangkan serta menjangkakan sesuatu. Bisman
(1994) pula menyatakan bahawa teori merupakan satu set penyataan yang dapat
menerangkan atau menjangkakan sesuatu fenomena bagi memperjelaskan sesuatu
angkubah.
Dalam permasalahan yang sedang dialami,
teori mampu untuk menolong dalam mengenalpasti dan memperjelaskan kepada
faktor-faktor yang boleh menerangkan sesuatu fenomena. Kepentingan teori dapat
diterangkan sebagai satu instrument yang menyediakan pengetahuan asas untuk
melakukan penilaian ke atas sesuatu situasi ke arah membentuk dan menjalankan
intervensi yang berkesan.
Berdasarkan contoh-contoh isu yang telah
dikupas dalam bahagian sebelum ini, terdapat beberapa teori yang boleh
digunakan atau dikaitkan untuk dijadikan sebagai jalan penyelesaian atau pemudah
cara untuk kaunselor membantu klien mengatasi masalah berkaitan dengan kerjaya.
Teori-teori yang hendak digunakan mestilah bersesuaian dengan keadaan dan
permasalahan klien dari aspek struktur teori kerjaya.
Teori-teori kerjaya dibahagikan kepada
beberapa struktur, iaitu teori kerjaya berfokus kandungan, teori kerjaya
berfokus proses, dan teori kerjaya berfokus kandungan dan proses.
Dalam penulisan ini, teori yang dipilih
adalah berdasarkan dengan isu-isu yang telah diterangkan dan lebih kepada
berfokus kandungan. Kebanyakkan isu menceritakan berkaitan minat, personaliti
dan pencapaian. Oleh itu, teori yang bersesuaian dengan ciri-ciri tersebut
adalah Teori Tret dan Faktor. Teori ini mengandaika bahawa idividu mempunyai
kombinasi tret yang unik yang dapat disesuaikan dengan keperluan sesuatu
pekerjaan. Fokus pendekatan teori ini ialah kepada tret yang meliputi
personaliti, bakat, minat, nilai, sikap, pencapaian serta hubungannya dengan
sifat-sifat yang diperlukan untuk sesuatu pekerjaan.
Teori ini berpegang kepada beberapa
prinsip iaitu memahami diri, mengetahui maklumat pekerjaan dan memadankan
maklumat diri dengan pkerjaan untuk merasionalkan keputusan memeilih kerjaya
yang terbaik untuk diri.
Berdasarkan isu yang telah dibincangkan,
teori ini beranggapan bahawa seseorang itu mengalami kekeliruan dalam
menentukan kerjaya mereka kerana minat dan jenis pengajian yang diambil tidak
menepati personaliti diri mereka. Hal ini terutamanya mempengaruhi diri klien
untuk menentukan hala tuju kerjaya mereka. Oleh itu, kaunselor haruslah bijak
mengenalpasti berdasarkan teori ini untuk membantu klien dalam menyelesaikan
masalah. Kaunselor haruslah berhati-hati dan peka kerana klien mempunyai
perbezaan dari segi minat, nilai, pencapaian dan personaliti.
Selain itu, pencapaian dan personaliti
menurut teori ini hendaklah seimbang untuk memenuhi keperluan berdasarkan
perubahan keadaan semasa. Sebagai contoh isu yang telah dibincangkan seperti
majikan bukan sekadar menilai dari segi pencapaian akademik, namun mereka turut
mengambil berat berkaitan kemahiran insaniah ataupun soft skill untuk menjadi pekerja yang berupaya bersaing walaupun
dalam keadaan ekonomi yang kurang menentu. Oleh itu, teori ini akan cuba untuk
membuka minda seseorang untuk memfokuskan kepada kemampuan diri bergantung
kepada ciri-ciri yang dikehendaki.
Walaubagaimanapun, pengunaan teori ini
juga tidak seratus peratus sesuai dan tepat. Terdapat kelemahan yang timbul
dalam menangani isu klien. Kelemahan yang ketara adalah kegagalannya untuk
menangani proses membuat pemilihan itu sendiri. Teori ini menjangkakan bahawa
kebolehan membuat keputusan adalah berkaitan dengan tret tertentu misalnya tret
kecerdasan. Terdapat beberapa faktor seperti fakotr biologi, geografi dan
sosiologi perludibuat dan dinyatakan secara jelas agar proses pemilihan kerjaya
dapat difahami dengan mendalam.
Cadangan
Setelah membincangkan beberapa isu
berkaitan kaunseling kerjaya, terdapat beberapa cadangan turut disertakan bagi
membantu dalam menyelesaikan masalah terutamanya dalam konteks kaunseling
kerjaya. Peranan utama dalam membincangkan isu-isu yang dihadapi sudah pastinya
pihak kaunselor. Mereka memainkan peranan yang sangat penting untuk membuka
celik akal klien dalam membuat keputusan menentukan pilihan dan matlamat
kerjaya dalam kehidupan mereka.
Antara cadangan yang boleh digunakan untuk
membantu klien dalam mengatasi masalah ini adalah dengan mempersiapkan diri
dengan pelbagai kemahiran dan mempertingkatkan tahap pendidikan dan insaniah
supaya sentiasa seimbang bagi memenuhi keperluan pekerjaan pada zaman sekarang.
Klien boleh berjumpa dengan kaunselor untuk membincangkan dan bersama-sama
untuk mencari jalan penyelesaian serta mencari maklumat berkaitan dengan kerjaya.
Bantuan daripada kaunselor pastinya dapat membantu dalam membuat keputusan
daripada duduk diam dan malu untuk berjumpa dengan pihak yang professional ini.
Selain itu, kaunselor juga haruslah
mempersiapkan diri mereka tentang isu semasa dan paling penting mampu memiliki
lebih maklumat berkaitan dengan kerjaya zaman sekarang. Maklumat ini penting
untuk membantu mereka yang bermasalah dalam menetukan hala tuju mereka
berdasarkan kelebihan dan kekurangan yang mereka miliki. Maklumat terbaru
haruslah diketahui oleh pihak kaunselor bagi memudahkan dalam perkongsian
maklumat bersama klien.
Disamping itu, kaunselor juga berperanan
menghebahkan tentang perkembangan kerjaya serta sentiasa menawarkan khidmat
kaunseling kerjaya kepada sesiapa sahaja. Perkara ini mampu mengelakkan
daripada seseoran itu tercicir dari pengetahuan berkaitan dengan kerjaya yang
bakal mengubah kehidupan masa depan seseorang terutamanya para pelajar. Mereka
seharusnya dididik sejak zaman persekolahan tentang kerjaya dan minat mereka terhadap
sesuatu pekerjaan. Permasalahan ini juga
dapat dilihat daripada kenyataan yang disiarkan di akhbar Utusan Malaysia pada
16 Februari 2006, iaitu “Pelajar sewajarnya tahu ke mana arah tujuan pendidikan
dan kerjaya mereka sejak awal persekolahan menengah lagi. Malah ada yang telah
mendapat keputusan peperiksaan SPM atau setaraf, tetapi masih buntu menentukan
hala tujuan masing-masing.
Masalah ini akan mendatangkan bebanan
minda kepada para pelajar.” Di sini jelas menunjukkan betapa pentingnya bimbingan
dan panduan pelbagai pihak dalam membantu pelajar membuat keputusan tentang
masa depan mereka. Di sekolah mahupun institut pengajian tinggi tanggungjawab
pihak kaunselor adalah berat dalam memberi informasi yang berguna tentang sesuatu
bidang pelajaran dan pekerjaan kepada para pelajar. Ini akan membantu pelajar
yang masih keliru untuk memilih bidang kerjaya yang sesuai dengannya semasa
dalam pengajian lagi. Pelajar yang tidak mempunyai kepuasan dalam menerima
khidmat bantuan kaunseling kerjaya ini berisiko untuk menjadi pelajar yang
sambil lewa dan tidak bersemangat dalam pembelajaran mereka. Disini membuktikan
bahawa peranan kaunselor adalah sangat penting.
Hasil kajian yang dijalankan oleh Grubb
(2001) menyatakan bahawa para kaunselor lebih meluangkan masa mereka membimbing
para klien pada masalah-masalah berkaitan dengan kaunseling akademik seperti
mengenai kursus-kursus dan kredit yang diperlukan bagi kelayakan subjek
pelajaran yang diambil. Walau bagaimanapun, para kaunselor kurang memberikan
perhatian pada kaunseling kerjaya. Ini secara tidak langsung, para kaunselor
kurang terdedah kepada permasalahan yang berkaitan dengan kerjaya dan ini juga
menjadikan para pelajar kurang diberi pendedahan pada dunia kerjaya itu
sendiri. Oleh itu, kaunselor hendaklah menyeimbangkan setiap keperluan para
pelajar bagi membuka minda dan celik akal para pelajar untuk membuat keputusan.
Tidak dinafikan juga peranan ibu bapa
turut mampu menyumbang ataupun mempengaruhi anak-anak dalam pemilihan kerjaya.
Sikap dan perbuatan ibu bapa sedikit sebanyak diwarisi oleh anak dan gaya
asuhan dan didikan daripada ibu bapa sangat mempengaruhi minat, sikap,
personaliti dan perwatakan anak-anak. Oleh itu, semua pihak haruslah
bersama-sama membantu anak-anak untuk mencari kebebasan untuk anak-anak
meneruskan cita-cita mereka.
Kesimpulan
Setiap individu mempunyai tret yang unik
dan keunikan ini dapat membantu individu tersebut dalam menentukan pekerjaan
yang sesuai. Individu dapat mengenal pasti tret-tret sendiri melaui
kaedah-kaedah pengukuran tret seperti psikometrik. Frank Person menekankan
pengatahuan meklumat tentang pekerjaan yang tepat dan jelas dapat membantu
individu membuat pilihan kerjaya yang memberi kepuasan dan berkekalan sepanjang
kehidupan selagi mana individu itu berupaya bekerja.
Perancangan kerjaya merupakan proses
berterusan individu dalam menetapkan matlamat dirinya berkerjaya dan berusaha
untuk mencapainya. Juga merupakan pergerakan kerjaya individu sepanjang dirinya
berkerjaya. Pembangunan kerjaya pula merupakan pendekatan formal yang digunakan
oleh organisasi untuk membantu pekerja mendapatkan kemahiran dan pengalaman bekerja
sesuatu pekerjaan semasa dan pekerjaan pada masa hadapan. Perancangan kerjaya sewajarnya
telah bermula ketika berada dalam sistem pendidikan lagi.
Kajian ini telah membincangkan kecenderungan
pelajar untuk menggunakan perkhidmatan kaunseling dan aktiviti yang disediakan
oleh pihak Universiti berkaitan dengan alam kerjaya dengan sebaiknya.Walaupun
kerisauan pelajar terhadap masa depan kerjaya mereka, namun masih ramai lagi
yang enggan menggunakan perkhidmatan tersebut. Ini mungkin disebabkan oleh
beberapa faktor yang boleh mempengaruhi penerimaan pelajar terhadap perkhidmatan,
aktiviti dan program kerjaya ini. Usaha untuk mempergiatkan pengetahuan pelajar
terhadap alam kerjaya ini perlu sentiasa dipertingkatkan agar selari dengan
kehendak industri dan pasaran semasa.
No comments:
Post a Comment